VVAZ
Intermedis

Klik hier voor
onze diensten

Intermedis A & A

Allianz hoeft niet te betalen voor gestolen koffer van onvoorzichtige reiziger na diefstal uit auto

Geplaatst op: 07-09-2020, 13:36:12

Elk jaar heeft de geschillencommissie van Kifid er wel een aantal keren mee te maken: reizigers die vinden dat hun verzekeraar de schade als gevolg van een inbraak in hun auto moet vergoeden, omdat ze menen aan de voorwaarde te hebben voldaan dat hun gestolen koffers van buitenaf niet zichtbaar waren. En dat terwijl ze er alleen maar een handdoek of dekentje overheen hadden gedrapeerd, wat volgens de voorwaarden echt niet voldoende is.

Onlangs boog de commissie zich over een zaak van een consument die niet blij was met de beslissing van reisverzekeraar Allianz Global Assistance om niet over te gaan tot vergoeding een gestolen koffer en koelbox met inhoud. De spullen werden eind december vorig jaar gestolen uit de auto van de man die geparkeerd stond op een parkeerplaats in Amsterdam. Hij vond het genoeg om de reisbagage te bedekken met enkel een deken, al had hij wel zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat de contouren van de koffer niet zichtbaar waren.

Voorzichtig met spullen omgaan

De man had via gevolmachtigde Groene Hart Assuradeuren bij Allianz een doorlopende reis- en annuleringsverzekering afgesloten en dacht daarmee safe te zitten wanneer hij op reis zou gaan. In de voorwaarden stond weliswaar dat het de bedoeling was voldoende voorzichtig met spullen om te gaan en ook werd nog verwezen naar een artikel waarin duidelijk staat uitgelegd wat ‘voorzichtig met je spullen omgaan’ in de praktijk inhoudt. In elk geval mogen spullen in een afgesloten auto niet van buitenaf zichtbaar zijn.

Koffer en koeltas weggenomen

De man parkeerde op de terugweg van een vakantie in Frankrijk zijn auto in Amsterdam op een openbare maar wel goed verlichte parkeerplaats. Er lagen spullen op/nabij de achterbank en in de kofferbak. De kofferbak was afgedekt met een hoedenplank, de spullen bij de achterbank met een deken. Tijdens de afwezigheid van verzekerde is de ruit van de achterdeur geforceerd en zijn een koeltas en koffer meegenomen. Schade 1.888 euro.

Verzekerde vindt dat hij zorgvuldig was

De man vindt dat hij voor vergoeding van de schade in aanmerking komt, omdat hij zorgvuldig heeft gehandeld door alle kostbare spullen mee te nemen toen hij de auto verliet. Bovendien zouden andere verzekeraars volgens hem ruimere voorwaarden hanteren. Ook vindt hij dat hij aan de voorwaarde heeft voldaan dat de gestolen spullen niet zichtbaar waren; die lagen immers onder een deken. Ook zouden de contouren van de koffer niet te zien zijn geweest, omdat die tussen de achterbank en de voorstoel stond en het kleed dat erover lag ook nog eens strakgetrokken was.

Voorwaarden zijn duidelijk

De man beriep zich na de afwijzing van de verzekeraar op onduidelijke voorwaarden. De geschillencommissie van Kifid is het daar niet mee eens. “De Commissie is van oordeel dat een objectieve uitleg van de voorwaarden niet leidt tot meerdere lezingen. De stelling van consument dat de voorwaarden niet duidelijk zijn, volgt de commissie daarom niet.” Voor de geschillencommissie staat bovendien vast dat de bagage van buitenaf zichtbaar is geweest, omdat uit het expertiserapport blijkt dat de deken met daaronder de spullen via de zijruiten zichtbaar waren. “Consument heeft het expertiserapport onvoldoende gemotiveerd betwist. De enkele stelling van consument dat het kleed strak was getrokken en de contouren niet zichtbaar waren, is onvoldoende.”

Niet voldoende voorzorgsmaatregelen genomen

Volgens de commissie heeft de man niet alle voorzorgmaatregelen genomen. “Juist voor de situatie die zich voordeed is een specifieke bepaling opgenomen in de voorwaarden. Aan die bepaling moet dus worden getoetst.” De man draait zelf op voor de schade. De uitspraak is bindend.

Bron: bijdrage van 7 september 2020 van Annet van den Berg op www.amweb.nl

Vorige pagina